Welke pre workout shakes zijn er?

Welke pre workout shakes zijn er?

Met een pre-workout gaan je prestaties tijdens het sporten flink omhoog. De werkzame bestanddelen van pre-workouts bestaan vooral uit diverse aminozuren en cafeïne, net zoals in koffie. De meeste ingrediënten hebben een werkelijk verhogend effect op je sportprestaties al moet je wel goed naar de ingrediënten blijven kijken. In sommige pre-workouts zit namelijk veel dextrose, wat juist het omgekeerde effect kan hebben omdat het je dik maakt.

Soorten pre-workouts

Pre-workouts heb je overigens in alle soorten en maten. Vaak gaat het om pillen, maar je kunt ook pre-workout shakes maken. Er zijn zelfs talloze recepten op het internet beschikbaar om zelf de optimale energiebooster te maken voor tijdens het sporten. Daar zit zeker een kern van waarheid in. Omdat ieder lichaam verschillend is, is er natuurlijk voor iedereen weer een eigen combinatie die de beste prestatie levert. Bovendien is het leuk en leerzaam om op die manier te experimenteren. Zolang je natuurlijk alleen maar ingrediënten gebruikt die onschuldig voor je lichaam zijn.

Nadelen

Pre-workouts hebben echter ook zo hun nadelen. Zo kunnen ze in zekere zin verslavend zijn. Je lichaam went namelijk vrij snel aan het gebruik van de versterkende middelen en gaat dan steeds meer eisen voor het zelfde effect. Bovendien kun je na afloop van het sporten moe en slaperig worden. Dat komt omdat je lichaam gaat compenseren voor de extra belasting. Het kan dan helpen om een extra shake te nemen, maar misschien is het nog wel het beste om je lichaam niet extra te belasten tijdens het sporten. Wellicht zijn je prestaties tijdens het sporten dan wat minder, maar daarna juist een stuk beter.